Kosten voor het kopen van onroerend goed in Javea

Over deze gids van 2022


Dit is de laatste informatie over de kosten als u overweegt een woning te kopen in of rond Javea, aan de Costa Blanca in Spanje.


Wat staat er in deze koperskostengids?



Hoeveel kost het om een huis te kopen in Javea?


Reken als snelle berekening 12% extra bovenop de aankoopprijs.

Ter dekking van de overdrachtsbelasting (zegelrecht), notaris- en registeradministratie.

Wist je dat?

In andere gebieden van Spanje gelden andere aankoopkosten en belastingen.


Vergeet de verborgen kosten niet


Normale extra kosten zijn zaken als notaris, register, advocaten en overdrachtsbelasting/zegelrecht.

Maar er kunnen meer verborgen kosten zijn waar u geen rekening mee heeft gehouden in de opwinding van het vinden van een huis om te kopen!

Misschien heeft u financiering nodig om een woning te kopen? Dit zou dus extra aankoopkosten met zich meebrengen die u in rekening moet brengen. Zoals een bankonderzoek, openingskosten of andere bankproducten die aan een hypotheek gekoppeld kunnen zijn.


Welke betalingen zijn voor de voltooiing?


Hypotheekonderzoek & kosten

Als u financiering nodig hebt in de vorm van een hypotheek, zal de bank ervoor zorgen dat een taxateur de woning bezoekt, wat deel uitmaakt van de procedure die de bank volgt om de waarde van een woning te bepalen.

De bank zal zich baseren op de waarde van het onroerend goed en de aankoopprijs.

Een banktaxatie is verplicht bij het aangaan van financiële hulp in de vorm van een hypotheek.

Banken nemen contact op met een centraal punt van gekwalificeerde bedrijven, dus als u niet tevreden bent met het resultaat van een banktaxatie, kunt u vragen om het opnieuw te laten doen door een ander bedrijf, maar natuurlijk wel tegen betaling.


Bank taxatiekosten

Hoeveel kost een banktaxatie?

De prijs van een banktaxatie kan variëren en er is geen wettelijke grens, maar meestal kost het tussen de 200 en 750 euro. Hoe hoger de waarderingen, hoe duurder.

Soms doen banken aanbiedingen om bedrijven te lokken, bijvoorbeeld in de vorm van een gratis taxatie, mits u de hypotheek bij hen afsluit.

In 2019 werd op 16 juni een nieuwe wet aangenomen (Ley 05/2019), om te verduidelijken welke hypotheekkosten door de klant worden betaald en welke door de bank. Kosten zijn notaris, griffie, administratie van de hypotheek.


Overdrachtsbelasting (zegelrecht)

Hoeveel bedraagt het zegelrecht in Spanje?

  • De overdrachtsbelasting of zegelrecht bedraagt voor tweedehands onroerend goed 10% van de verkoopprijs.
  • Bij aankoop van een nieuwbouwwoning (eerste eigendom) is het 10% IVA (BTW) plus belasting op wettelijke documentatie (in het Spaans AJD); in totaal 11,5% voor nieuwbouw.
  • Bij aankoop van een perceel grond, een bedrijfspand of een garage wordt 21% IVA-belasting geheven.

Notaris

Wie is de notaris?

De notaris is de persoon die bevoegd is om bepaalde juridische formaliteiten te vervullen, met name het opstellen of waarmerken van contracten, akten en andere documenten die in verschillende rechtsgebieden worden gebruikt.

In tegenstelling tot andere landen, moet u in Spanje de koop-/verkoopakte voor een notaris ondertekenen om de titel te laten erkennen en inschrijven in het kadaster.

Hoeveel bedragen de notariskosten?

Notariskosten in Javea, Spanje zijn ongeveer 1% van de aankoopprijs.

Om alle administratiekosten te dekken en u kunt een kleine korting krijgen als alles is afgerond.


Register

Om het aankoopproces te formaliseren, moet het nieuwe eigendomsbewijs worden voorgelegd aan het officiële Spaanse kadaster (Catastro), zodat het op uw naam wordt geregistreerd – u bent de nieuwe eigenaar.

De registratie van uw nieuwe eigendom vergemakkelijkt de toekomstige verkoop en biedt u een zekere bescherming.

Hoeveel kost de registratie van een woning?

De registratie van een eigendom in het kadaster kost ongeveer 1% van de aankoopprijs.


Tarieven voor onroerend goed

Hoeveel bedragen de transactiekosten voor het kopen van een woning in en rond Javea?

U moet een advocaat in de arm nemen om namens u op te treden bij de aankoop van onroerend goed in Javea.

Sommige advocaten proberen tot 1% van de aankoopprijs in rekening te brengen – dat is nogal fors. Advocaten rekenen ongeveer 1000 tot 3000 euro – afhankelijk van hoe ingewikkeld het verkoopproces is – voor een normale aankooptransactie.

Deze vergoeding wordt gewoonlijk in fasen in rekening gebracht, gedurende het gehele koopproces.

Hij/zij schetst het basisproces van de aankoop, informeert u over eventuele discrepanties of onregelmatigheden na het uitvoeren van uitgebreide opzoekingen van het onroerend goed dat u koopt en stelt contracten op en begeleidt u naar de notaris bij de voltooiing.


Overzicht inkoopkosten 2020


  • Herverkoop / tweedehands eigendom aankoopkosten: 11-12% bovenop de aankoopprijs.
  • Nieuwbouw / eerste verkoop: 10% plus wettelijke documentatiebelasting
  • Perceel, bedrijfsruimte of garageruimte: 21% belasting

Belangrijke opmerking: De overdrachtsbelasting bedraagt 10% van de aankoopprijs OF 10% van de geschatte waarde vermenigvuldigd met 3,7 – welke waarde het hoogst is.


Op 16 juni 2019 is een nieuwe wet aangenomen (Ley 05/2019) om te verduidelijken wie de oprichtingskosten van de hypotheek betaalt, die er nu als volgt uitziet:


Uitsplitsing van de kosten voor het kopen van onroerend goed met een hypotheek

Notaris – 500-1250 euro

Register – 350-700 euro

Admin – 200-600 euro

Overdrachtsbelasting – 10% (van de verkoopprijs) voor wederverkoop, 10% IVA voor nieuwbouw, 21% IVA voor percelen of garages.

Taxatie door de bank – 450-1000 euro

IAJD (wettelijke documentatiebelasting) – 0,5% – 1,5% van de verkoopprijs


"Als je een wederverkoop woning koopt is het ongeveer 12% bovenop…
van de aankoopprijs".


Bij aankoop van een nieuwbouwwoning zijn de kosten iets lager.

Als je naar de cijfers kijkt, lijkt het alsof het veel goedkoper zal zijn, terwijl het verschil in feite niet zo groot is. En het gaat de andere kant op, in het voordeel van de Spaanse fiscus, als hij grond of een garageplaats koopt, omdat de prijzen van deze zaken doorgaans goedkoper zijn en hij dus het hogere tarief van 21% in rekening brengt.

OPMERKING: ALLE BOVENSTAANDE PRIJZEN ZIJN BIJ BENADERING. ALLEEN


Wat zijn de betalingen na voltooiing?


Verhuizingen

Voordat u een huis koopt, moet u een offerte aanvragen bij een paar verhuisbedrijven en kiezen welke het beste bij u past.

De prijs die een verhuisbedrijf u aanrekent, hangt af van het aantal stuks of kubieke meter dat u wilt vervoeren.

Misschien hebt u zelfs een opslagoplossing nodig, dus vergeet niet het verhuisbedrijf te vragen of het deze dienst ook kan aanbieden – want niet alle verhuisbedrijven bieden deze optie aan.


Huis renovaties

Nadat u de woning hebt bezocht en besloten hebt dat het de woning is die u wilt kopen, wilt u misschien wat lichte of zware renovatiewerkzaamheden uitvoeren.

Als dit het geval is, vraag dan aan uw makelaar of u het pand vóór de oplevering kunt bezoeken met een bouwer om een prijs te krijgen voor de werkzaamheden, want na de verkoop hebt u toegang tot deze middelen nodig om de renovaties uit te voeren.


Servicekosten

De meeste servicekosten worden overgezet op de naam en bankrekening van de nieuwe eigenaar voor automatische incasso.

Afgezien van de gasbedrijven die de nieuwe eigenaar kosten in rekening zullen brengen voor een volledige revisie en controle van de installatie en ook voor het opstellen van een nieuw contract met hen.

In sommige gevallen kan een verkoper net de gastank hebben gevuld of een volle bank met flessen hebben betaald, zodat in deze situatie een extra bonusprijs kan worden overeengekomen tussen koper en verkoper.


Gemeentebelasting (IBI)

De I.B.I.-belasting, algemeen bekend als gemeentebelasting, is een belasting op basis van de kadastrale waarde van het onroerend goed en wordt eenmaal per jaar betaald.

In Javea is het te betalen aan het gemeentehuis en zij bieden zelfs kleine kortingen voor verschillende betalingsregelingen, zoals bij betaling begin januari (de gebruikelijke betalingsperiode is augustus-oktober), of in termijnen gedurende het hele jaar, of als u gepensioneerd bent.

Wanneer u een woning verkoopt, bent u wettelijk verplicht de IBI voor het jaar te betalen als u vanaf januari de rechthebbende was.

In de meeste gevallen echter, als een woning bijvoorbeeld in juni wordt verkocht, kan met de kopers (nieuwe eigenaars) een korting worden overeengekomen voor de 6 maanden waarin zij geen eigenaar zijn.


Communautaire heffingen

Als u een appartement of herenhuis koopt dat deel uitmaakt van een woongemeenschap met gemeenschappelijk zwembad en tuinen, moet u gemeenschapsgeld betalen.

Deze vergoeding wordt gewoonlijk uitgesplitst in kwartaalbetalingen en in sommige gevallen kunnen garages en privé-opslagruimten ook een kleine vergoeding vragen.

De meeste gemeenschappen worden beheerd door een onafhankelijk bedrijf, waar u terecht kunt voor hulp, algemene informatie en klachten.

Indien de bewoners voor extra werkzaamheden stemmen (bv. opnieuw schilderen, nieuw terras, opknappen zwembad, enz.) vraagt het beheerbedrijf minimaal 3 offertes aan (gebruikelijk) en stemmen de bewoners vervolgens over de beste optie. Werken worden ofwel betaald van de gemeenschappelijke bankrekening als er voldoende middelen zijn, ofwel wordt een buitengewone maandelijkse of driemaandelijkse heffing toegevoegd aan de gewone vergoeding.

Vóór de oplevering moet alle informatie over de buitengewone en gewone betalingen van de gemeenschap en de laatste notulen van de reünie van de gemeenschap ter beschikking van de potentiële kopers worden gesteld.


Huisverzekering

U kunt een offerte krijgen van een gerenommeerde lokale verzekeringsmaatschappij vóór de voltooiing, die moet worden overeengekomen, gecontracteerd en betaald na de voltooiing van de verkoop.


Hypotheek betalingen

Zodra u de nieuwe escritura (eigendomsbewijs) hebt ondertekend en u officieel eigenaar bent, moet u de maandelijkse hypotheekaflossingen hebben verantwoord.

Meestal wordt dit opgezet als een automatische incasso. Als u een betaling mist, kan u een kleine boete worden aangerekend en hoe sneller u weer op weg bent om elke maand vóór de uiterste betaaldatum te betalen, hoe beter.


Vermogensbelasting

De Spaanse vermogensbelasting is alleen gebaseerd op uw Spaanse vermogen. Bezittingen zoals onroerend goed en zaken als antiek, auto’s, juwelen, beleggingen en spaargeld.

Inwoners hebben een extra vrijstelling van 300.000 euro voor hun hoofdverblijfplaats indien deze niet op naam van een vennootschap staat.

Als een echtpaar dus fiscaal inwoner is van Spanje en een woning op gezamenlijke naam bezit, bedraagt hun totale uitkering 2 miljoen euro en hebben niet-fiscaal inwonende echtparen 700.000+700.000 euro = 1.400.000 euro totale uitkering.

Het belastingtarief voor de Spaanse vermogensbelasting ligt tussen 0,2% en 2,5% van de waarde van het vermogen.


Toeristische vastgoedvergunning

Als u overweegt de woning te verhuren om zichzelf te helpen betalen, moet u in principe de woning laten registreren bij het toeristenbureau voordat u begint.

Het hele proces van administratie, documenten, verenigbaarheidsverklaring en gemeentebelastingen kost minder dan 500 euro, dus laat het gewoon doen om problemen te voorkomen en uzelf gemoedsrust te geven.

De registratiecodes verschillen als u een huurder van één woning bent of als u wordt beschouwd als een toeristisch bedrijf. Als particulier beginnen ze met VT en als bedrijf met EGVT.


Vastgoedbeheer

Als u niet fulltime in de woning gaat wonen, is het een goed idee om iemand in dienst te nemen die tijdens uw afwezigheid een oogje in het zeil houdt.

Of er nu een stroomstoring is, een zware storm of een algemene schoonmaakbeurt nodig is voor nieuwe huurders, het is de moeite waard om de woning regelmatig te bezoeken.

Het onderhoud en beheer van het onroerend goed kan worden afgestemd op de behoeften van elke eigenaar. Denk serieus na over dit punt, want velen hopen dat ze zonder kunnen, maar nemen uiteindelijk iemand in dienst – nadat er iets drastisch is gebeurd.

Vraag hiervoor offertes aan voordat u uw huis koopt, want na voltooiing van de verkoop moet dit in werking treden als u niet fulltime in de woning gaat wonen.

Het Vicens Ash property management team kan u adviseren over welke diensten wij aanbieden en hoe wij deze in rekening brengen.

Laat ons gewoon weten wat u nodig hebt en wij leggen u de onderhoudspakketten en ad-hocdiensten uit, en ik weet zeker dat u blij zult zijn te weten dat iemand een oogje in het zeil houdt als u er niet bent.


Onderhoud van zwembad en tuin

Als u uw droomvilla hebt gekocht en deze heeft een zwembad en/of tuin, dan moet u rekening houden met het onderhoud daarvan.

Wij vertellen u hoeveel de huidige werknemer in rekening brengt, en u kunt ofwel doorgaan met dezelfde persoon of hetzelfde onderhoudsbedrijf of op zoek gaan naar een alternatief – uiteraard kunnen wij u een offerte van een gerenommeerde bron bezorgen.

In de meeste gevallen worden deze diensten maandelijks in rekening gebracht, jaarlijks of halfjaarlijks betaald.

Tuinonderhoud kan variëren; afhankelijk van hoe vaak u de tuin gedaan wilt hebben en hoeveel afval er in de tuin ontstaat. Tuiniers in de omgeving van Javea worden belast (of aangeslagen) voor het verwijderen van afval en ze worden bestraft als ze betrapt worden op het gebruik van de openbare groencontainers.


Meer koopinformatie



Informatie over onderhoud van onroerend goed